Headlines News :
Home » » WOW !!! Penyu Mendarat Lagi Di Teluk Kalung, Pulau Redang

WOW !!! Penyu Mendarat Lagi Di Teluk Kalung, Pulau Redang

Written By The Turtle Kick on Thursday 4 September 2014 | 12:36:00 pm

Pulau Redang yang terletak di perairan Laut China Selatan merupakan salah satu daripada sembilan buah pulau yang membentuk taman laut Kepulauan Redang, di negeri Terengganu, Malaysia, serta tapak pemuliharaan penyu yang penting. Perairan di sekeliling Pulau Redang juga mengandungi dua buah bangkai kapal yang bersejarah, iaitu H.M.S Putera Wales dan H.M.S Repulse yang telah ditenggelamkan di sini pada permulaan Perang Dunia II dan mewujudkan suasana bagi pendudukan Jepun di Tanah Melayu. Pulau-pulau lain yang berhampiran termasuk Pulau Lang Tengah, Pulau Perhentian Besar, Pulau Perhentian Kecil dan Pulau Bidong.

Pulau Redang adalah salah satu pulau yang terbesar dan yang tercantik di pantai timur Malaysia. Pulau ini kini merupakan sebuah pulau peranginan yang amat popular di kalangan orang Malaysia, dengan kebanyakan mereka yang datang melalui pakej pelancongan. Salah satu pantai yang paling cantik di pulau ini ialah Pasir Panjang. 

Pasirnya putih dan airnya jernih, dengan batu karang dan ikan terdapat hanya beberapa meter dari tepi pantai. Antara kemudahan di pulau ini ialah kegiatan snorkel dan junam.
Pulau Redang boleh dikunjungi melalui Merang dengan bot-bot yang dikendalikan oleh syarikat-syarikat peranginan di sini. Jaraknya dari jeti Kampung Penarik ialah 30 kilometer nautika atau Kuala Trengganu melalui Jeti Shahbandar dengan menggunakan feri. Terdapat juga sebuah lapangan terbang kecil di pulau ini


Redang Mutiara Resort  Teluk Kalong, Pulau Redang antara tempat tumpuan pelancong tempatan dan juga luar negara untuk menginap.

Pakej yang ditawarkan oleh Redang Mutiara amat berpatutan antara RM 350 hingga RM 450 untuk 3 hari 2 malam yang termasuk makan minum dan snorkelling sebanyak 3 kali.

Pengendali bot Jaffar Salleh ,58 yang lebih mesra dengan panggilan (Ayah) berkata, kebanyakkan pengunjung yang datang dengan pakej Mutiara Redang ini berpuas hati dengan apa yang ditawarkan.

"Rata-ratanya mereka akan datang balik kesini dengan pekaj yang sama dan membawa kawan-kawan atau ahli keluarga meraka untuk menikmati keindah taman laut di Pulau Redang ini".

"dipantai teluk kalong ini juga terdapat spesis penyu belimbing yang mencari makanan dia awal pagi dan jika berkesempatan pelancong boleh bermain dengan penyu-penyu tersebut" katanya lagi.

Terdapat dua buah pulau kecil yang berhadapan dengan pantai teluk kalong ini iaitu Pulau Kerengga dan Pulau Ekor Tebu yang juga menarik minat pelancong untuk mendekatinya.

Di Pulau Ekor Tebu kecantikan terumbu karamnya  yang membuatkan pelancong akan kembali untuk mencari kepuasannya sendiri.

Menurut seorang pengunjung Habsah Muda,50 (mama) beliau mengunjungi pulau ini setiap bulan untuk menikmakti keindahan ciptaannya yang begitu menakjubkan yang ada dipulau ini.

"Setiap kali saya berkunjung kesini,saya akan menerokai pulau-pulau yang ada disini tetapi dua pulau ini tidak akan saya lepaskan untuk mengunjunginya iaitu Pulau Kerengga dan Pulau Ekor Tebu".

"Dipulau Ekor Tebu ini terdapat hidupan laut dan terumbu karam yang cantik dan besar dengan pelbagai spesis hidupan laut terutamanya penyu belimbing yang menarik saya kembali ke perairan pulau ini"


Pelajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia(UIA) Nur Fatin Abdul Ropal,21 berkata, beliau pertama kali datang kesini dan sebelum ini hanya mendengar cerita dari kawan-kawan sahaja.

"Saya amat teruja dengan pemandangan hidupan dasar laut terutamanya terumbu karang yang ada disini dan saya telah pergi ke beberapa tempat anataranya taman laut redang, pulau pinang dan juga pulau Ekor Tebu".

"Tetapi ada beberapa tempat yang terumbu karangnya sudah mati dan saya berharap kerajaan dan agensi yang bertanggungjawab akan mengambil langkah-langkah yang sewajarnya untuk memulihara khazanah laut dipulau Redang ini".

Nur Fatin Rasyidah bersama lapan lagi kawan-kawan datang kepulau Redang  bercuti semperna cuti semester pertengahan tahun.
Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

Parti Amanh Negara

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Proudly powered by Blogger
Copyright © 2011. The Turtle KICK - All Rights Reserved
Template Design by Creating Website Published by Mas Template